Mini symposium ‘Op zoek naar de gelukkige wijk in Loosduinen’

By Sylvester 9 jaar agoNo Comments

Op 29 september 2015 organiseerde stichting ONS in Kijkduin dit mini-symposium. Drie inspirerende sprekers namen de ruim 50 bezoekers mee in het verhaal, verbinden, terugkoppelen, en vooral HOE mét elkaar ‘ONS Loosduinen’ verder vorm te geven: Wat betekent participatie, hoe en wat kunnen we er aan bijdragen en wat levert het op?

De sprekers behandelde achtereenvolgens de volgende thema’s m.b.t. participatie: Relevantie – Oriëntatie – Verandering

Professor Ruut Veenhoven, ook bekend als de “geluksprofessor”, nam de aanwezigen mee in de factoren die van invloed zijn op subjectieve geluksbeleving. Op basis van verschillende wetenschappelijke onderzoeken, maakt hij duidelijk dat de aanwezigheid van de uiteenlopende maatschappelijke organisaties in een wijk, naast een goede leefomgeving en goed functionerende dienstverlening het geluk in een wijk positief beïnvloedt

Alexander Elings betrok in zijn presentatie over oriëntatie en verbinding de deelnemers. Na zijn inleiding, liet hij de deelnemers in groepjes met elkaar in gesprek gaan over de volgende vragen: 1. Wat betekent erbij horen voor jou? 2. Wanneer voelde je dat voor het laatst?
3. Hoe ziet Loosduinen eruit als iedereen erbij hoort? 4. Hoe kun je anderen het gevoel geven erbij te horen.

De gesprekken brachten mooie inzichten en goede ideeën over een aanpak.

Als derde en laatste spreker maakte Marcel Kik in zijn presentatie duidelijk welke reacties bij ons mensen opkomen wanneer wij geconfronteerd worden met verandering. Zijn uitleg leverde interessante inzichten op die voor een deel op een ludieke wijze werden vertoond in twee filmpjes.

Aan het slot van de bijeenkomst werden de deelnemers uitgenodigd om mee te denken en mee te doen aan de uitwerking van de verkregen inzichten: meedoen, meer participatie meer geluk voor de wijken in stadsdeel Loosduinen.

De eerste vervolgbijeenkomst is inmiddels, eind oktober, met een groepje deelnemers aan het mini symposium gehouden.

Mini symposiumMini symposiumMini symposium

Category: